DE CAROUSSEL VAN SZEPANSKY


Dit moet een hommage zijn aan heer Roberto, in zijn Bommelse hoedanigheid raadgever van deze jonge vriend, maar bovenal schepper van het speelbord voor Rivolta zodat dit door mij bedachte spel gespeeld en verder ontwikkeld kan worden.
Het heeft geleid tot een wederdienst: ik heb op de PC een schuifpuzzle gemaakt voor de naam Lord Szepansky. U herinnert ze zich misschien nog wel, die schuifpuzzels, waar je door te schuiven met de letterblokjes de naam van een bedrijf tevoorschijn kon toveren. Promotiemateriaal.
Uit dat idee is de Caroussel van Szepansky ontstaan. Het spel heet Szepansky. Ik szepanskie. Als U mij zou vragen: wat zit je daar nou te lummelen achter die PC Leonardo, dan zou ik antwoorden:
Ziet U niet dat ik aan het szepanskieën ben!

Je zou het ook het universum van Multatuli kunnen noemen, ware het niet dat het meer mijn universum is dat ik gebaseerd heb op het verhaal van de Japanse Steenhouwer zoals ik het via Multatuli ken.

Ik toon U eerst de eindsituatie.




cattura van het VB-programma SZEPANSKY.

Een willekeurige beginsituatie wordt via het draaien van de cirkels zodanig veranderd dat de nu te beschrijven posities bereikt zijn.
I Mascalzoni, ofwel het schuim der aarde, bevinden zich op de strategisch beste posities, daar waar alles overzichtelijk is. U zult zeggen: ze zijn in de buitenste duisternis terecht gekomen - maar dat is niet zo. Let op de Drogato en de Puttana. Hoe zij half in deze wereld, half in het oneindig universum staan, hoe met name de Puttana haar tegenhangster Regina in het oog houdt. Logisch dat ook de Immigrato gekoppeld is aan de Imperatore - veel verschil tussen die twee is er niet - en dat de Barbone zich nauw verwant weet aan de Saggio.

I Prepotenti bevinden zich op hun eigen pleinen, vergezeld van de hen het meest op de huid zittende Servo. De Imperatore die vanaf de oertijden niks voorstelt zonder zijn medicijnman de Medico. De Regina die nooit verder komt dan het eerste onderwijs dat ze van haar Insegnante heeft genoten. De Saggio die graag op tijd zijn glaasje drinkt (zie leisuring philosophy) en dus altijd vergezeld gaat van de Coppiere. De Presidente de Fornaio, want die denkt het als gekozen machthebber, de gehaaide politicus, zo bruin te kunnen bakken omdat hij altijd wel en voor alles een smoesje heeft. En natuurlijk de Sacerdote die altijd in dienst staat van de Mago, die hij God noemt. Let op een saillant detail: de Sacerdote is Marmista, steenhouwer. In opdracht van de Mago moet hij de harten van de mensen verzachten, maar dat is eigenlijk sisyfusarbeid - zwaar en ondankbaar, én bovenal slecht betaald werk - en dan vindt Multatuli ook nog dat je daar best tevreden mee kunt zijn, als je één keertje het universum bent rond geweest..

Deze figuren worden aan het begin van het spel willekeurig op het speelveld geplaatst. Het draai- en schuif-mechanisme van resp. de hele en halve cirkels zorgt er voor dat de figuren die zich op die cirkels bevinden zich van de ene positie naar de er naast liggende verplaatsen.
Hieronder ziet U een willekeurige begin- of onderweg-situatie.



cattura van het VB-programma SZEPANSKY.

De roodgekleurde halve cirkel geeft aan welke figuren (geaccentueerd met een rood blokje) nu een plaatsje op kunnen schuiven, hetzij met de klok mee, hetzij tegen de klok in.